Publicaciones

Deporte paralímpico, educación física inclusiva y discapacidad

Yanci, J., Castillo, D., Iturricastillo, A., y Reina, R. (2017). Evaluation of the official match external load in soccer players with cerebral palsy. Journal of Strength and Conditioning Research, 33, 866-873. DOI: 10.1519/JSC.0000000000002085.

Campayo-Piernas, M., Caballero, C., Barbado, D., & Reina, R. (2017). Role of vision in sighted and blind soccer players in adapting to an unstable balance task. Experimental Brain Research, 235(4):1269-1279. DOI: 10.1007/s00221-017-4885-8

Reina, R. y Vilanova-Périz, N. (2016). Guía sobre clasificación de la discapacidad en deporte paralímpico (113 pp.). Elche: Limencop S.L. ISBN: 978-84-617-3979-0

Reina, R., Carbonell, L., Sierra, B., García-Gómez, B., Fernández-Pacheco, Y., Campayo, M. y García-Vaquero, M.P. (2016). Incluye-T: Educació Física i Esport Inclusiu (178 pp.). Elche: Limencop S.L. ISBN: 978-84-608-7112-5

Reina, R., Sierra, B., García-Gómez, B., Fernández-Pacheco, Y., Hemmelmayr, I., García-Vaquero, M.P., Campayo, M., y Roldán, A. (2016). Incluye-T: Educación Física y Deporte Inclusivo (176 pp.). Elche: Limencop S.L. ISBN: 978-84-608-7111-8

Reina, R. y Álvaro-Ruiz, J. (2016). Full inclusion of a student with visual impairment over the full Physical Activity and Sport Sciences Degree: A case study. European Journal of Adapted Physical Activity, 9(1), 40-52.

Reina, R., Hemmelmayr, I., y Sierra-Marroquín, B. (2016). Autoeficacia de profesores de educación física para la inclusión de alumnos con discapacidad y su relación con la formación y el contacto previo. Psychology, Society, & Education, 8(2), 93-103.

Reina, R., Hutzler, Y., Iniguez-Santiago, M.C., y Moreno-Murcia, J.A. (2016). Attitudes towards inclusion of students with disabilities in physical education questionnaire (AISDPE): A two component scale in Spanish. European Journal of Human Movement, 36, 75-87.

Reina, R., Sarabia, J.M., Yanci, J., García-Vaquero, M.P., y Campayo-Piernas, M. (2016) Change of direction ability performance in cerebral palsy football players according to functional profiles. Frontiers in Physiology, 6:409. DOI: 10.3389/fphys.2015.00409

Ríos, M. (Coord.) (2015). 565 juegos y tareas de iniciación deportiva adaptada a las personas con discapacidad. Barcelona: Paidotribo. ISBN: 978-84-8019-900-1

  • Yanci, J., Sanz, D. y Reina, R. La iniciación deportiva adaptada a las personas con discapacidad física. Deportes adaptados a las personas con parálisis cerebral. Atletismo (pp. 156-167)
  • Reina, R. La iniciación deportiva adaptada a las personas con discapacidad física. Deportes adaptados a las personas con parálisis cerebral (pp. 167-188)
  • Sanz, D. y Reina, R. La iniciación deportiva adaptada a las personas con discapacidad física. Deportes adaptados a las personas con parálisis cerebral. Eslalon (pp. 188-208)

Reina, R., Caballero, C., Roldán, A., Barbado, D., y Sabido, R. (2015). Electromechanical delay in a ball release activity with time- and non-time constrained situations performed by boccia players. European Journal of Human Movement, 35, 125-136.

Reina, R. y Valcárcel, C. (2014). Voleibol sentados: Una propuesta educativa (Cuadernos del CEDI-2). Madrid: Universidad Politécnica de Madrid, Fundación Sanitas, Psysport. ISBN: 978-84-941365-3-5

Reina, R. (2014). Inclusión en deporte adaptado: dos caras de una misma moneda. Psychology, Society, & Education, 6(1), 55-67.

Reina, R. (2014). Evidence-based classification in paralympic sport: Application to football-7-a-side. European Journal of Human Movement, 32, 161-185.

Reina, R. (2014). Editorial: Adapted Physical Activity: the journey to Ithaca goes ahead. RICYDE. International Journal of Sport Science, 37, 177-179. DOI: 10.5232/ricyde2014.037.

Soto-Rey, J., Pérez-Tejero, J., Rojo-González, J.J., y Reina, R. (2014). Study of reaction time to visual stimuli in athletes with and without a hearing impairment. Perceptual and Motor Skills, 119(1), 123-132. Doi: 10.2466/22.15.PMS.119c18z9

Reina, R. (2013). Voleibol sentado. En J. Pérez, M. Barba y L. García-Abadía (Eds.), Deporte inclusivo en la escuela. Madrid: Centro de Estudios sobre Deporte Inclusivo. ISBN: 978-84-941365-1-1

Reina, R., Moya, M., Sarabia, J.M. y Sabido, R. (2013). Relación entre la fuerza de propulsión y de tracción con el rendimiento deportivo y la clasificación funcional de deportistas de slalom en silla de ruedas. RICYDE. International Journal of Sport Science, 34, 319-332. Doi: 10.5232/ricyde2013.03402

Sanz, D. y Reina, R. (2012). Actividades físicas y deportes adaptados para personas con discapacidad. Barcelona: Paidotribo. ISBN: 978-84-9910-157-6. Premio de las Letras Juan Palau 2016 de la FEDDF

Pérez, J., Reina, R. y Sanz, D. (2012). La Actividad Física Adaptada para personas con discapacidad en España: perspectivas científicas y de aplicación actual. Cultura, Ciencia y Deporte, 21(7), 213-224.